Jacek Prządak, sadownik z Wielkopolski i promotor Jabłek Wielkopolskich, w rozmowie o swojej pasji do uprawy jabłek, zagrożeniach stojących przed branżą sadowniczą. Uważa, że kluczem do sukcesu jest dbałość o jakość, szeroki wachlarz odmian i umiejętność dotarcia do konsumentów. Wspólnym wyzwaniem sadowników, jest wytworzenie MODY na jabłko.

Jacek Prządak, jeden z wielkopolskich sadowników, promotor Jabłek Wielkopolskich, podzielił się swoją wizją przyszłości polskiego sadownictwa oraz patentami na sukces w produkcji jabłek. W wywiadzie udzielonym na terenie swojego sadu, opowiedział o swoim doświadczeniu i wyzwaniach, jakie wiążą się z uprawą jabłek.
„Uprawa jabłek to kwestia technologii i zarządzania, wiedzą, ludźmi, ryzykiem związanym z warunkami atmosferycznymi. Zmieniający się klimat lub po prostu zmienne warunki pogodowe sprawiają, że to ryzyko rośnie”, mówi Jacek Prządak.
Sadownik zauważa, że kluczowym wyzwaniem dla branży jest nie tylko jakość jabłek, ale również utrzymanie i zwiększenie popytu na te owoce. „Jabłko w Polsce stało się owocem dostępnym przez cały rok. Niestety, jego cena niejednokrotnie bywa traktowana jako argument w promocjach, co skutkuje niską jakością owoców na rynku. Kluczowe dla przyszłości sadownictwa jest odbudowanie wartości jabłka i zmiana postrzegania go z owocu tuzinkowego, na produkt bardziej ceniony - codzienny, w najlepszym tego słowa znaczeniu” - dodaje.
Edukacja z naszym udziałem
Jacek Prządak wskazuje również na istotną rolę promocji i edukacji konsumentów. „Jabłko jest zdrowe, smaczne i ma ogromny potencjał w zakresie różnorodności odmian. Naszym zadaniem jest nauczyć ludzi, jak rozpoznać dobre jabłko i jak je docenić. Musimy to jabłko ponownie wypromować, szczególnie wśród młodszych pokoleń, które często wybierają inne przekąski”, tłumaczy sadownik.
Ważnym elementem jego działalności jest też szeroki wachlarz odmian jabłek, który dostosowany jest do różnych potrzeb konsumentów. „W naszych sadach znajdą Państwo zarówno tradycyjne odmiany jak Lobo, Cortland czy Jonatan, jak i te nowsze, jak Red Delicious czy Gala. Właśnie to bogactwo odmianowe, które produkcyjnie jest trudne. daje nam wiele możliwości. To daje możliwość trafienia w gusta szerokiej grupy klientów i budowania dystrybucji w małych sklepach, na straganach, przekonania do tego większych punktów sprzedaży”, mówi Prządak.
Jednak jak podkreśla sadownik, najważniejszą wartością jest jakość. „Dobre jabłko to takie, które jest nie tylko smaczne, ale przede wszystkim bezpieczne. W naszym kraju produkcja jabłek jest ściśle kontrolowana, a metody ochrony są bezpieczne. Warto podkreślić, że naszym celem jest dostarczanie owoców, które będą spełniać najwyższe standardy jakościowe”, mówi.
Podkreśla również znaczenie współpracy w branży. „Dla nas, sadowników, istotne jest, aby nasza produkcja była wspierana przez odpowiednią promocję i edukację rynku. Dzięki temu jabłko zyska na wartości i stanie się owocem, po który sięga coraz więcej osób - zarówno młodszych, jak i starszych”, mówi Prządak.

W rozmowie Jacek Prządak zauważył, że obok wyzwań związanych z konkurencją na rynku, rosnącymi kosztami produkcji, pogodą, dużym wyzwaniem jest wspólna, zorganizowana, edukacja. „W sadownictwie, tak jak w każdej branży, nie ma miejsca na półśrodki. Należy dawać z siebie wszystko, by owoc, który trafia do konsumentów, był jak najwyższej jakości. Musimy pokazać, że jabłka mogą być owocem zarówno codziennym, jak i wyjątkowym - na każdą okazję i dla każdego konsumenta”.
Prządak wyraża także nadzieję, że zmiany w podejściu do rynku jabłek sprawią, że w przyszłości będą one traktowane jako cenny i pożądany owoc, który zyska na wartości na rynku krajowym i zagranicznym. „Dobre jabłko to przede wszystkim smak, ale i bezpieczeństwo. To owoc, który wciąż ma przed sobą ogromny potencjał. Musimy tylko odpowiednio pokazać jego wartość konsumentowi.”
Podsumowanie
Wyzwania przed polskimi sadownikami są ogromne, ale z odpowiednim podejściem do jakości, różnorodności odmian i promocji jabłek wśród młodszych pokoleń, przyszłość polskiego sadownictwa może wyglądać obiecująco. Kluczowe będzie zwiększenie świadomości o jakości polskich jabłek i walka o ich miejsce na rynku. Jak zauważa Jacek Prządak, wzajemny szacunek, pasja i zaangażowanie w produkcję, to fundamenty sukcesu. Uznanie dla sadowników, zbudowana renoma sadownictwa, także oferty regionów, to grunt pod renesans, modę na jabłko. Konsekwencja przyniesie korzyści zarówno sadownikom, jak i konsumentom.
Polecamy Jabłka Wielkopolskie i bogactwo oferty polskich sadowników.
Więcej historii sadowników na 1jablko.pl / JABŁKA REGIONALNIE
#Fundusze Promocji
#1jabłko #1jabłkoDzinnie
#KupujŚwiadomie #ProduktPolski

Więcej zdjęć na 1jablko.pl / PressKits
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: