Lubelskie jabłko, choć młodsze na tle innych marek sadowniczych, zyskuje rozpoznawalność dzięki współpracy lokalnych grup producenckich. Swą jakość zawdzięcza znakomitym warunkom klimatycznym i glebowym. Zasługuje na uwagę ze względu na unikalne walory smakowe i świadomą promocję regionalizmu. Jego jakość potwierdzają liczne badania.

Historia lubelskiego sadownictwa, szczególnie w rejonie Powiśla, sięga kilkuset lat. Warunki klimatyczne sprawiają, że owoce z Lubelszczyzny mają niepowtarzalny smak, który odróżnia je od innych jabłek w Polsce.
Największe w skali kraju nasłonecznienie, jakościowa gleba, wysokie amplitudy temperatur przed zbiorem i topografia terenu to naturalne warunki, w których lubelskie owoce rosną, nabierają właściwości odżywczych, znakomicie się wybarwiają i rozwijają walory smakowe.
Wyjątkowy klimat Lubelszczyzny
Lubelszczyzna, choć nie jest regionem górzystym, obfituje w zróżnicowany teren, co ma to duże znaczenie dla upraw sadowniczych. Podobne warunki panują w innych znanych regionach sadowniczych Europy, jak np. Grójec, Tyrol, czy północne Włochy.

„Jabłko Lubelskie” to marka, która powstała z inicjatywy 5 największych producentów z województwa lubelskiego. W 2017 roku powstało konsorcjum grup: ZPO Stryjno-Sad, Józefów Sad, Witabo, FruVitaLand i ZPO Sadpo.
Celem inicjatywy jest wyróżnienie na rynku krajowym i międzynarodowym i promocja jabłek cieszących się największą ilością słońca, w tym nadanie im statusu produktu charakterystycznego dla Lubelszczyzny. Wzmacnia to potencjał regionu, który na sadowniczej mapie konkuruje z Grójcem i Łąckiem.
Główne odmiany to Red Delicious, Szampion, Gala, Gloster, Idared, Jonagold, Jonagored, Ligol, Eliza, Red Jonaprince, Boiken oraz Golden Delicious i Alwa, które wciąż cieszą się popularnością wśród konsumentów i sadowników.
Mimo, że Lubelszczyzna nie posiada jeszcze znaku chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG), producenci liczą na dalszy rozwój i promocję jabłek jako produktu regionalnego.
Jabłko Lubelskie zaprezentował dr Tomasz Lipa, sadownik, pracownik naukowy Zakładu Sadownictwa, Szkółkarstwa i Enologii UP w Lublinie, przewodniczący TRSK. Więcej na LubApple.com
Więcej przykładów promocji jabłek regionalnych i klubowych tutaj
#Fundusze Promocji
#1jabłko #1jabłkoDzinnie
#KupujŚwiadomie #ProduktPolski

Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: