Choć Wielkopolska kojarzy się przede wszystkim z uprawami rolniczymi, region ten ma również swoją sadowniczą tradycję, sięgającą czasów Piastów. Jabłko Wielkopolskie zostało wpisane na listę produktów tradycyjnych i jest dziś symbolem lokalnej pasji i innowacyjności. Edukacja konsumentów i nowoczesne rozwiązania, takie jak „JabłkoMaty”, sprawiają, że te owoce zdobywają coraz większą popularność. Zarówno lokalnie, w Polsce, jak i poza jej granicami.

Wielkopolska nie jest regionem, który kojarzy się z sadownictwem. Dominuje tutaj rolnictwo. Region jest największym w Polsce producentem ziemniaków, dostawcą ziarna zbóż oraz buraków i rzepaku. Istnieje jednak sporo gospodarstw sadowniczych. Zapewniają one 6% krajowej produkcji.
Główne skupisko sadów znajduje się w okolicach Poznania, a sprzedaż jabłek nastawiona jest głównie na rynek lokalny. Trzon działalności to sprzedaż bezpośrednia i kontakt z lokalnym konsumentem.
Promocja od podstaw – z ludźmi i dla ludzi
Historia uprawy jabłoni na tym terenie sięga czasów pierwszych Piastów. Owoce jabłoni były wykorzystywane już wtedy do produkcji octu i suszu. Szlachetne odmiany jabłoni pojawiły się tu na szerszą skalę już w średniowieczu, co podkreśla głęboką tradycję upraw w tym regionie.
Od umownej daty 1 stycznia 1900 r. liczy się udokumentowana działalność wielu kół ogrodniczych , powstałych w zaborze pruskim dla obrony przed konkurencją niemiecką, które po odzyskaniu niepodległości w roku 1919 utworzyły Wielkopolski Związek Towarzystw Ogrodniczych.

Dziś Wielkopolski Związek Ogrodniczy oraz Koło Sadowników Wielkopolskiego Związku Ogrodniczego zrzeszają około 130 osób i kilkadziesiąt gospodarstw zajmujących się uprawą jabłoni.
W 2020 roku Jabłko Wielkopolskie zostało wpisane na listę produktów tradycyjnych. Działania zmierzające do jego promocji, chociaż nie zawsze wsparte dużym budżetem, są bardzo intensywne na poziomie lokalnym.
Jedną z ważnych inicjatyw była promocja jabłka na Wielkopolskiej Gildii Rolno-Ogrodniczej, pierwszej giełdzie tego typu w Polsce, założonej właśnie przez Wielkopolski Związek Ogrodniczy. Celem takich akcji było, by lokalni sklepikarze poznali znak Jabłka Wielkopolskiego i dalej promowali ten produkt w swoich osiedlowych sklepach.
Innowacja z pandemii – automat „JabłkoMat”
W promocji bardzo pomagają także Lokalne Grupy Działania oraz Koła Gospodyń Wiejskich, które organizują różne wydarzenia, jak dożynki sadownicze czy spotkania edukacyjne dla konsumentów, na których przybliża się wiedzę o jabłkach i ich właściwościach zdrowotnych.
Sprzedaż bezpośrednia jabłek trwa w wielu gospodarstwach od ponad 25 lat. Przez ten czas edukowano klientów w zakresie rozpoznawania odmian jabłek i poznawania ich smaków. Gospodarze produkują też różne przetwory, a ich znakiem rozpoznawczym jest - budujący zaufanie klientów - podpis „Jabłko Wielkopolskie” na opakowaniu.
W czasie pandemii powstał nowy kanał sprzedaży - samoobsługowe automaty na jabłka. Początkowo miał to być tymczasowy sposób na sprzedaż bezkontaktową, ale dzięki dużemu zainteresowaniu został na stałe. „JabłkoMat” sprzedaje 24/7. Tu jabłka kupowane są także po północy.
Edukacja i otwartość na konsumenta
Kolejną inicjatywą jest otwieranie sadów dla lokalnej społeczności. Zarówno w czasie kwitnienia, jak i w trakcie zbiorów, konsumenci mogą wejść do sadu, zerwać jabłko prosto z drzewa, zobaczyć, jak wygląda uprawa. Organizowane są też wycieczki przedszkolne, szkolenia dla działkowiczów oraz wizyty gości zagranicznych. W sadach nagrywano również programy kulinarne, prognozy pogody i sesje fotograficzne.

Promocja jabłka wielkopolskiego obecna jest także na imprezach sportowych. Jabłka towarzyszą uczestnikom biegów organizowanych w gminie, jak Biegi Szpot, biegi śniadaniowe czy zawody sportowe w piłce ręcznej i boksie. Pojawiają się również podczas wydarzeń kulturalnych, takich jak spotkania kobiet offroadowych czy imprezy w Starym Browarze, a także na wydarzeniach akademickich, jak w Collegium Da Vinci.
Wszystkie te działania mają wspólne cele: przypomnienie o lokalnym dziedzictwie jabłkowym i budowanie roli jabłek w codziennym odżywianiu wśród młodych i starszych mieszkańców Wielkopolski. Dzięki zaangażowaniu producentów i społeczności lokalnej, coraz więcej ludzi wie, że warto jeść #1jabłkoDziennie, a Jabłko Wielkopolskie staje się coraz bardziej rozpoznawalnym i cenionym produktem.

Jabłka wielkopolskie prezentowała Karolina Dębska-Zeidler - sadowniczka, Gospodarstwo Sadownicze „Dębski-Sad”. Więcej na JablkaWielkopolskie.pl
Więcej przykładów promocji jabłek regionalnych i klubowych tutaj
#Fundusze Promocji
#1jabłko #1jabłkoDzinnie
#KupujŚwiadomie #ProduktPolski

Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Tytuły alternatywne:
- Od Piastów po automaty samoobsługowe – historia jabłka wielkopolskiego
- Jabłka Wielkopolskie – tradycja w nowoczesnym wydaniu
- Jabłka z Wielkopolski - owoc z historią, który kroczy ku przyszłości
- Wielkopolska z pasją - jabłka, które łączą pokolenia
- Lokalnie i z dumą: Jabłko z serca Wielkopolski
Kontakt: