Ligol to najpopularniejsza polska odmiana jabłek. Powstała ze skrzyżowania Golden Delicious i Linda. Jest dużym, twardym jabłkiem o słodko-kwaskowatym smaku. Odmiana odgrywa istotną rolę w polskim sadownictwie. Ligol jest wykorzystywany także do produkcji soków i nie jest eksportowany na rynki zachodnie. Polecamy w marcu w ramach propagowania konsumpcji i bogactwa odmianowego polskich sadów.

Ligol to polska odmiana jabłek, która powstała w 1972 roku w Skierniewicach ze skrzyżowania odmian Golden Delicious i Linda. Jest to jabłko dużych rozmiarów, twarde, o charakterystycznym smaku – słodkim z wyraźnym kwaskowatym posmakiem.
Odmiana cieszy się dużą popularnością w Polsce. Jest tak od lat 90-tych, kiedy preferowano duże owoce. Obecnie, z powodu zmieniających się trendów, jego popularność nieco spadła.
Ligol jest odmianą dwukolorową, z zielonkawą skórką i wyraźnym rumieńcem. Owoce mniejsze i słabiej wybarwione mogą być uznawane za mniej atrakcyjne.
Obecnie, duże jabłka trafiają głównie do przemysłu przetwórczego. Ligol jest wykorzystywany do produkcji soków NFC, które cieszą się popularnością wśród konsumentów szukających mniej słodkich napojów.
Ligol, mimo że nie jest eksportowany na zachód, pozostaje ważna dla polskiego sadownictwa. Badania popularyzowane w ramach kampanii „Jedno jabłko dziennie” pokazują, że co 4 miłośnik jabłek preferuje Ligola (25%, Kantar 10/2025).

Zjedzenie jednego jabłka dziennie może zachęcić do regularnego spożywania, ale kluczem do sukcesu są odmiany. Znajomość i dostępność wielu sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, dopasowując wybór do własnych preferencji smakowych i kulinarnych. Każde jabłko ma do zaoferowania unikalny smak, teksturę i aromat. Więcej o odmianach na stornie 1jablko.pl w zakładce ODMIANA MIESIĄCA (link)
Kiedy pytamy Polaków o odmiany jabłek, po które mają ochotę sięgnąć, częściej wymieniają tylko Lobo (38%), Szampiona (30%) i Jonagold (25%). Więcej o preferencja w kolejnych pokoleniach tutaj
Ligol to odmiana polecana w marcu. Prezentował ją dr Tomasz Lipa, Zakład Sadownictwa, Szkółkarstwa i Enologii UP w Lublinie, przewodniczący Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych.
#Fundusze Promocji
#1jabłko #1jabłkoDzinnie
#KupujŚwiadomie #ProduktPolski

Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: