Jedno jabłko dziennie jest zachętą do regularnej konsumpcji, ale kluczem do sukcesu jest atrakcyjność konkretnych odmian. Oto odmiany jabłek, po które Polacy mają ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości oraz analiza różnic tych deklaracji w kolejnych pokoleniach. Informacji dostarczył sondaż omnibusowy realizowany przez Kantar Polska, reprezentatywny dla populacji dorosłych Polaków w wieku 15+.
- Najpopularniejsze odmiany to Lobo (38%), Szampion (30%), Jonagold i Ligol (25%), Gala (22%) i Antonówka (20%).
- 9 na 10 Polaków (88%) potrafi wskazać odmiany jabłek, na które ma ochotę. To poziom zbieżny z deklaracjami badanych iż „spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie".
- Tylko 5% osób odpowiedziała, że nie zna żadnej z popularnych odmian jabłka. W sumie jedynie 12% osób uchyliło się od wyboru odmiany jabłka, na którą ma ochotę.
- Pokolenie Z wyróżnia się na tle innych pokoleń mniejszą znajomością odmian jabłek. 12% nie wie, 9% nie zna żadnej.
- Pokolenie X wymienia w top10 Golden Delicious, pozostałe pokolenia rzadziej wskazywały tę odmianę
Odmiany
Popularność odmian w kolejnych pokoleniach
Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 11-16 październik 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).
Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#1jabłko #1jabłkoDzinnie #PolskaSmakuje #KupujŚwiadomie #ProduktPolski
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.