W niedzielę 15 września obchodzimy Narodowy Dzień Sportu. To święto aktywnego stylu życia, którego od 2 lat partnerem jest sektor ogrodniczy. Kluczowym wydarzeniem jest piknik na błoniach PGE Narodowego w Warszawie, w którym powstanie specjalna strefa owoców i warzyw organizowana przez producentów.
Strefa połączy aktywność fizyczną z odżywianiem. Przypomnimy dzieciom, że zdrowie zaczyna się w kuchni, każdy dzień od dobrego śniadania, a warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy. No i oczywiście, jak dobrym pomysłem jest „jedno jabłko dziennie”
- zapowiadają organizatorzy reprezentujący wiele branżowych projektów.
Oto co przygotowali nasi producenci w strefie owoców i warzyw?
Apetyt na polskie – projekt realizowany przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.
Eksperci ds. żywienia podkreślają, że powinniśmy spożywać dziennie minimum 400 g warzyw i owoców, w co najmniej 5 porcjach. Jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml). Niestety wciąż nie wszyscy o tym pamiętamy, a nasza codzienna dieta często nie zawiera ich odpowiedniej ilości. Warto zatem częściej po nie sięgać, tym bardziej, że w Polsce mamy przecież tak szeroki wybór zdrowych oraz pysznych krajowych warzyw, owoców i otrzymanych z nich przetworów, np. soków. Produkty te są nie tylko smaczne, ale również pełne prozdrowotnych składników takich jak: witaminy, antyoksydanty i innych fitozwiązków działających prewencyjnie na wiele chorób cywilizacyjnych
- mówi dr Barbara Groele, Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.
Moc Polskich Warzyw – zaprasza projekt realizowany przez producentów warzyw, na czele ze Zrzeszeniem Producentów Papryki RP
Promowanie zdrowego trybu życia jest dla nas priorytetem, opartym na trzech kluczowych filarach: prawidłowym odżywianiu, aktywności fizycznej oraz bogactwie smaku polskich warzyw. Narodowy Dzień Sportu doskonale ilustruje ten drugi filar, a zdrowa dieta to przede wszystkim dania oparte na polskich warzywach, które powinny stanowić co najmniej połowę każdego posiłku. W tym roku szczególnie podkreślamy sportowy aspekt naszej kampanii – poprzez organizację igrzysk w ramach „Szkoły Polskich Warzyw” chcemy zainspirować dzieci do aktywnego trybu życia, łącząc ruch z edukacją
– mówi Mirosław Łuska, prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP, lider kampanii Moc Polskich Warzyw.
Jedz Owoce i Warzywa - w nich największa moc się skrywa! – projekt realizowany przez Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych
Wciąż jemy za mało warzyw i owoców, zapominając, że powinny stanowić podstawę naszej diety, czyli połowę talerza w każdym posiłku. W kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”, której celem jest popularyzowanie spożycia krajowych warzyw i owoców wśród dzieci i młodzieży wczesnoszkolnej, akcentujemy dobroczynny wpływ tej grupy produktów na ogólną poprawę stanu zdrowia. Wprowadzenie ich na stałe do jadłospisu dziecka wspomaga rozwój psychospołeczny i psychofizyczny młodego organizmu oraz stanowi skuteczną „broń” w walce z nadwagą i otyłością. Z badania przeprowadzonego w ramach naszej akcji wynika, że rodzice podejmują szereg kroków, by nie dopuścić do nadwagi lub otyłości u dzieci. 58% ankietowanych przyznało, że podaje pociechom posiłki zawierające owoce i warzywa, a do aktywności fizycznej zachęca maluchy 57% opiekunów. Respondenci zostali zapytani również o to, jakie wybrane czynności i z jaką częstotliwością wykonywały ich dzieci w ostatnim miesiącu. Okazuje się, że jedynie 1/5 ankietowanych wymieniła aktywność fizyczną, a tylko co 10. rodzic zadeklarował spożywanie warzywa/owocu w każdym z pięciu posiłków dziennie! Tymczasem ruch pomaga łagodzić stres i zapewnia ogólnie dobre samopoczucie, a także odpowiedni rozwój mięśni i kości. Aktywność sportowa oraz warzywa i owoce w diecie to recepta na zdrowy rozwój najmłodszych. O tym właśnie mówimy w kampanii, dlatego nie może nas zabraknąć podczas Narodowego Dnia Sportu
– mówi Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”.
Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz – projekt realizowany przez Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych
Kampania „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” to wyjątkowy na polskim rynku projekt promocji spożycia krajowych ziemniaków. Przedstawiamy je jako niezwykle ciekawy i intrygujący produkt, z którym przez lata Polska była kojarzona, a który jest coraz częściej eliminowany z diety, szczególnie przez ludzi młodych. Odwołujemy się do tradycji spożywania kartofli w Polsce i ich wartości odżywczych oraz smakowych, prezentując jednak niestandardowe podejście do ich przygotowania oraz udowadniając, że ziemniaki nie muszą stanowić jedynie tradycyjnego dodatku do obiadu. Jednym słowem – pokazujemy, że bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, warto je smakować i jeść
– dodaj Agnieszka Falba-Gałkowska.
Przypominamy również, że ziemniaki są produktem idealnym dla osób aktywnych fizycznie, dbających o formę i sylwetkę, ale także przykładających wagę do kaloryczności posiłków i będących na diecie redukcyjnej. Okazuje, że jedynie 32% respondentów biorących udział w badaniu, zrealizowanym w ramach kampanii, ma świadomość, że ziemniaki są zdrowe, a zaledwie 11% – że mają mało kalorii. Uświadamiamy więc, że są niskokaloryczne oraz mogą być świetnym uzupełnieniem diet i menu komponowanych w celu dbania o formę. Przedstawiamy ziemniaki jako składniki zbilansowanej i zdrowej diety oraz prezentujemy odpowiednie przepisy na dania z wykorzystaniem kartofli dla osób aktywnych. Jesteśmy zatem naturalnym partnerem Narodowego Dnia Sportu”
– deklaruje Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz”.
Czas na polskie superowoce! - projekt realizowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Jedno jabłko dziennie - projekt środowisk sadowniczych
Najmłodszy z projektów promocji walorów i konsumpcji. Realizowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, przy współpracy Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, Związku Sadowników PR, Stowarzyszenia „Unia Owocowa” oraz Stowarzyszenia Sady Grójeckie.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.