Mieliśmy dobrą strategię. Były inne czasy, inni klienci, rynki, takie, a nie inne możliwości przechowywania i transportu, i to działało, sprawdzało się. Dziś już jednak nie działa. Padają słowa: wielka improwizacja, nieczytelność, chimeryczność, hazard.
Rynek rosyjski wydaje się przekleństwem. Nie chodzi tu o embargo. Przez 20 lat nie dał zmian w polskim sadownictwie, utrwalił najprostszą produkcję, naśladownictwo, nie zachęcił do hodowli, zbudowania własnych odmian, w tym klubowych. Zabrał nam narzędzia skutecznej rywalizacji i przytępił instynkt jaki nasza branża zawsze miała.
Embargo powinno stać się impulsem prorozwojowym dla sadownictwa. Przez ostatnie 7 lat nie docenialiśmy jednak przeciwnika i nie wykorzystaliśmy funduszy po to, by dostosować branżę do standardów w jakich sadowniczy świat funkcjonuje od kilku dekad.
Ciągle próbujemy dostosować świat do nas, a nie siebie do świata. Nie mamy dziś analizy popełnionych błędów, zaniechań, ani prognoz je uwzględniających. Brak jest analizy czynników zewnętrznych i wewnętrznych, w tym mechanizmów wspierania wzrostu produkcji. „Łatamy dziury, wyrównujemy starty”, sami nie wiemy co posiadamy. Nie mamy uporządkowanego planu odzyskania konsumenta krajowego i strategii eksportu. Konsekwencją jest brak zmian i brak dostosowania produkcji do potrzeb. Często czujemy, że jesteśmy krok z tyłu. Nie szukamy nawet odbiorcy, który powie „kupię od Was, pod warunkiem, że spełnicie wymagania mojego rynku”.
Zaradność, która uratowała nas za komuny, dziś nie przynosi nam dochodu i nie daje pewności jutra. Mamy wielki potencjał i rzadko spotykaną na świecie elastyczność. Jako branża, musimy się jednak nauczyć produkować pod oczekiwania konkretnych konsumentów
– proponowana puenta diagnozy CORE TEAM’u jabłkowego.
Link do e-raportu
Link do e-raportu jabłkowego z opcją nadania priorytetów i propozycją sformułowania konkretnych zadań i mini-projektów ↓ czas lektury 21 minut
Zapraszamy do wypełnienia już teraz!
Zapraszamy do wypełnienia już teraz!
Na koniec cytat dotyczący oczekiwań:
„Projekt w tym czasie i miejscu w jakim znajduje się polskie sadownictwo jest niezwykle potrzebny, bez niego nie podążymy ku rozwojowi. Oczekuję, że ten projekt zakończymy stworzeniem strategii i mapą działań dla producentów, przetwórców, organizacji producentów owoców i warzyw oraz dystrybutorów jak i dla administracji, ośrodków nauki na najbliższą małą dekadę. Oczekuję, że stworzymy zespół, który będzie łącznikiem z administracją, będzie wykonywał wspólne projekty (naukowe, promocyjne, doradcze), które wzmocnią sektor i sprawią, że będziemy liderem w produkcji owoców i warzyw ale nie tylko ze względu na ilość ton i areałów.”
Projekt „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora” realizowany jest przez agencję strategiczną INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
#CORE TEAM #PołowaSukcesu
Kontakt: