Oto zdjęcia jakich potrzebuje branża by promować konsumpcję. Kilka typowych ujęć oraz wytyczne do przygotowania sesji. Na koniec kilka zdań o tym, dlaczego dobre zdjęcia są nie tylko sympatyczną rodzinną pamiątką, ale przydadzą się w biznesie sadowniczym. Lektura zajmie 6 minut.
Ujęcia w sadzie z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
① Ujęcia indywidualne - portrety
Sadownik pomiędzy drzewami - jasne ubranie, sadownik patrzący w obiektyw albo na owoce, z ręką na drzewie i owocach.
Zbliżenie na twarz sadownika
② Sadownik pracujący w sadzie
Sadownik zrywający jabłka z drzewa, wyładnianie do kosza.
Zbliżenie na zadbane dłonie trzymające jabłka. Warto zaplanować manicure.
③ Ujęcia w szerokim planie
Panorama sadu z sadownikiem – szeroki kadr, gdzie widać cały sad.
Warto zastanowić się, które części sadu są najładniejsze? Pomyślcie gdzie jest przestrzeń, pagórek, przeciw wzgórze? Najładniejsze alejki, drzewa i owoce. Warto takie miejsca objechać, sfotografować telefonem i przesłać fotografowi.
④ Ujęcia rodzinne - wielopokoleniowość
Cała rodzina w sadzie – ujęcie grupowe. Ujęcie szerokie - rodzina wśród jabłoni - cała rodzina, od seniorów po dzieci, ubrana w jasne, pastelowe lub białe kolory.
⑤ Rodzice, dziadkowie i dzieci
Chcesz żeby strumień płynął w jakimś kierunku, musisz kopać by popłynęła tam stróżka. Chcemy biznesu na pokolenia i nowego pokolenia konsumentów - róbmy takie zdjęcia.
⑥ Wspólne zbieranie jabłek
⑦ Rodzina, przyjaciele, znajomi
Jeśli to możliwe, zachęcamy do zdjęć z grupą przyjaciół lub sąsiadów pomagających w zbiorach.
Jeśli macie Państwo w rodzinie lub wśród znajomych osoby o oryginalnej urodzie (osoby, które tak opisywano, rude, piegowate, z gęstymi kręconymi włosami) - zaproście je na zdjęcia.
⑧ Kosze i skrzynki pełne jabłek
Polecamy przygotować kosze i skrzynek pełnych jabłek.
⑨ Dzielnie się i jedzenie jabłek
Wskazówki techniczne
Jak przygotowanie się do sesji?
❶ Bohaterowie sesji
- Gospodarz wraz z rodziną. Prosimy o zaproszenie na zdjęcia najbliższej rodziny. Zabranie ze sobą dzieci i koniecznie kogoś ze starszego pokolenia.
- Jeśli macie w rodzinie lub wśród znajomych osoby o oryginalnej urodzie (np. osoba piegowata, ruda, z gęstymi kręconymi włosami) - zaproście ich na zdjęcia.
- Jeśli macie w rodzinie lub wśród znajomych osoby dobrze czujące się przed obiektywem i lubiące pozować do zdjęć, zaproście ich na zdjęcia.
- Jeśli to możliwe, zachęcamy również do zdjęć z grupą przyjaciół lub sąsiadów pomagających w zbiorach.
❷ Stylizacja i wygląd uczestników
- Ubrania schludne (nie robocze), ale swobodne, dominacja jasnych kolorów (białe, pastelowe), które kontrastują z naturalnymi kolorami sadu.
- Strój zadbany, ale nie przesadzony – najlepiej naturalne, wygodne materiały.
- Makijaż i fryzura: kobiety z delikatnym, naturalnym makijażem, podkreślającym ich urodę, plus manicure. Włosy mogą być luźno spięte albo rozpuszczone, aby zachować naturalność.
- Panowie ogoleni, zadbane dłonie. Najlepiej koszule w jednolitych, jasnych odcieniach.
❸ Lokalizacje
- Prosimy o wyznaczenie najładniejszych miejsc w sadach.
- Zwrócicie Państwo uwagę na alejki z najładniejszymi drzewami i największą ilością jabłek.
- Udokumentujcie ciekawe miejsca w Waszych sadach, pagórki, ładne widoki, elementy pokazujące dobre praktyki.
- Zwróćcie uwagę także na charakterystyczne zabudowania gospodarcze, np. stara drewniana stodoła.
❹ Rekwizyty
- Przygotować należy skrzynki pełne jabłek - najlepiej drewniane
- Kosze na jabłka - wiklinowe albo drewniane
- Drabiny - 2 szt., najlepiej drewniane
Za każdym owocem stoi człowiek
Zdjęcia potrzebne są by pokazać sadownictwo jako branżę i jabłko jako gatunek.
Największym wyzwaniem jest spójność wizerunku branży (obrazu powstałego kiedy zamkniemy oczy) z jej tożsamością. Tożsamość to zbiór wartości i wyróżniających sadownictwo atrybutów, które stanowią odpowiedź na pytanie: kim jesteśmy, co robimy, jak to robimy, dokąd zmierzamy, jaką obietnicę składamy ludziom, którzy jedzą jabłka? Szerzej naszym interesariuszom.
Jabłko zyska - będzie zarabiało, osiągnie nadwyżkę dzięki wizerunkowi - w efekcie zaoferowania pozytywnych emocji. Odwoływania się do aspiracji, takich jak radość, miłość, troska, szacunek. Pasja, przywiązanie do ziemi, związanie z sadem od pokoleń. Bez zdjęć to prawie nie jest możliwe. Stąd prośba o pomoc w zrobieniu lub zaplanowaniu efektywnej sesji zdjęciowej
Na koniec refleksja szersza. Ten wysiłek dobrze zagospodarujemy. Podobnie bowiem jest w relacjach B2B. Osiągamy nadwyżki poprzez redukcję emocji negatywnych. Nie jest dobrze jeśli na hasło np. „karp” kupiec w sieci myśli „problem”. Nie jest dobrze jeśli na hasło „rolnicy” dziennikarz myśli „roszczeniowość”. Kupujący jabłka w hurcie nie doświadcza samodzielnie pełnych korzyści z tego, co kupuje. Może zostać, co najwyżej, pochwalony za dobry zakup. Ale zły zakup i zakup, który generuje złe emocje, może zniszczyć jego reputację. Może dlatego nie ma już żywych karpi w sklepach. W trudnych czasach te złe emocje mogą zachwiać pewnością zatrudnienia, nawet pozbawić kupca pracy. Dlatego nie ma tu miejsca na kiepski wizerunek, potrzebujemy wielu dobrych emocji. Zdjęć dumy, szacunku dla tego co rośnie wokół nas, postaw pro konsumenckich. Wielu nagranych świadectw czy inicjatyw. Zapraszamy do kontaktu.
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.